Golftoernooi 2016 tbv Hospice Zevenaar

Golftoernooi 2016 en Giro di Kiwanis brengen 10.500 euro op voor ALS!

Na afloop van het Golftoernooi werd op vrijdag 1 juli een cheque t.w.v. 10.500 euro overhandigd aan Anne Visser die deze, namens het ALS onderzoekscentrum uit Utrecht, in ontvangst nam.

Op 21 en 22 mei j.l., vond het project Giro di Kiwanis plaats waarmee ruim 4600 euro bij elkaar werd gefietst en 1 juli werd voor de 11e keer het Kiwanis Golftoernooi georganiseerd, waar nogmaals 5800 euro werd opgehaald. Een bijzonder dank gaat uit naar de hoofdsponsors van het golftoernooi, Spikker Specials en Kinkelder uit Zevenaar en Rabobank Arnhem eo. Ook dank gaat uit naar subsponsors Pola en Joosten Makelaardij en alle andere sponsors en betrokkenen.

Kiwanis club de Liemers Zevenaar steunt met deze projecten o.a. arts, Mark Huisman, uit de Liemers, die gepromoveerd is op onderzoek naar het ontstaan van ALS bij het UMC Utrecht. “Mede door deze initiatieven kan er verder gewerkt worden aan nieuwe medicijnen en behandelmethoden voor ALS patiënten. Onze speciale dank gaat uit naar de Kiwanis voor hun fantastische inzet en bijdrage.” zegt Mark Huisman. Die zelf op moment van uitreiking in Italië de Marathon van de Dolomieten voor ALS fietst.

Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS) is één van de meest ernstige en invaliderende aandoeningen van het zenuwstelsel. Nederland telt op dit moment ongeveer 1500 patiënten. Gemiddeld overlijden er elk jaar 500 patiënten en komen er 500 bij.

Na de eerste symptomen is de gemiddelde levensverwachting 3 tot 5 jaar. Hoewel er wereldwijd onderzoek wordt gedaan naar de ziekte, is de oorzaak tot op heden onbekend. Hoop op een toekomst – met een gemiddelde levensverwachting van 3 tot 5 jaar na de eerste symptomen – is er voor deze 1500 patiënten nog niet. Het relatief kleine aantal patiënten maakt dat onderzoeksbudgetten van de farmaceutische industrie en de overheid nihil zijn; verreweg het meeste wetenschappelijk onderzoek naar ALS in Nederland wordt gefinancierd door giften aan Stichting ALS Nederland. Kijk voor meer informatie op www.als.nl.

Foto: vlnr: Ton Joosten, Theo Jansen, Martin van der Ven, Anne Visser (namens ALS onderzoekscentrum), Gysbert Wind, Ed verhulst, Joop de Kinkelder, Hans Becker, Henry Aleven.